Afgelopen mei kreeg ik een mail met een speciaal verzoek.
De mail kwam van Immaterieel erfgoed België.
Dat is een organisatie die werkt rond immaterieel erfgoed: dat zijn levende praktijken en gebruiken -zoals ambachten en vakmanschap, rituelen, stoeten en processies-, en andere tradities die van generatie op generatie worden doorgegeven. Die praktijken zijn erfgoed, maar tegelijkertijd leven ze vandaag en zijn dus eigentijds en actueel.
Ze startten een Europees project op onder de naam Living Heritage Journeys (met Kroatië, Italië, Zweden en Polen) dat de verbinding wil maken tussen deze erfgoedpraktijken en (duurzaam) toerisme.
Omdat de borduurkunst ook een vorm van immaterieel erfgoed is, bedachten ze dat het interessant kon zijn om uit elk deelnemend land een borduurkunstenaar aan het erfgoed te koppelen.
Toen kwamen ze bij mij terecht!
Het immaterieel erfgoed uit België werd De Beiaard (dat was hun keuze en dus het onderwerp) en in het borduurwerk moest ook iets van een 'menselijke beweging' zitten.
Aangezien de beiaard niet meteen iets is waar ik veel vanaf weet (ik bezocht wél die van Mechelen in de Sint-Romboutstoren al eens), baseerde ik me op foto's en informatie die ik doorgestuurd kreeg en op het internet vond.
Ik wist meteen dat ik iets met kruissteek wou doen op de klokken, het graveerwerk dat ze vaak hebben deed me er aan denken.
Dan ben ik beginnen schetsen, bijsturen, opnieuw schetsen en overleggen tot het min of meer goed zat.
Hoe het hele proces verliep lees je hier.
Ik werkte er gedurende de zomer aan en tegen begin september was het klaar en kon ik het ingekaderd afleveren.
Nu ben ik uiteraard benieuwd naar het werk van de kunstenaars uit de andere vier landen.
Mooi ontwerp, mooi materiaal, mooie kleuren... Prachtig!